BerichtenBox - Mijn Overheid

Post van de overheid digitaal ontvangen. Uw persoonlijke gegevens op één plek.

BerichtenBox

De Berichtenbox is uw persoonlijke brievenbus waarin u digitale post van de overheid ontvangt.

Installatie van BerichtenBox

Om de applicatie te installeren op uw smartphone of tablet dient u een werkende internet verbinding te hebben.

Klik hier voor uitleg over het installeren op uw Apple apparaat

Installatie BerichtenBox

Om BerichtenBox te gebruiken op uw iPhone of iPad, moet u het programma eerst downloaden in de App Store. De App Store is een programma dat standaard aanwezig is op uw Apple telefoon of tablet. U kunt BerichtenBox installeren op de volgende manier:

  1. U gaat naar de App Store door op uw apparaat te klikken op het blauwe pictogram met een witte A bestaande uit drie losse strepen .
  2. In de App Store gaat u naar de zoekfunctie en zoekt u op BerichtenBox. Als u het programma heeft gevonden, klikt u erop .
  3. Vervolgens klikt u op de optie Installeren. Het programma wordt nu op uw apparaat geïnstalleerd.
  4. Wanneer de installatie voltooid is, kunt u de app openen.

Klik hier voor uitleg over het installeren op uw Android apparaat

Installatie BerichtenBox

Om BerichtenBox te gebruiken op uw Android telefoon of tablet, moet u het programma eerst downloaden in de Play Store. De Play Store is een programma dat standaard aanwezig is op uw Android telefoon of tablet. U kunt BerichtenBox installeren op de volgende manier:

  1. U gaat naar de Play Store door op uw apparaat te klikken op het pictogram met een vierkleurige driehoek .
  2. In de Play Store gaat u naar de zoekfunctie en zoekt u op BerichtenBox. Als u het programma heeft gevonden, klikt u erop .
  3. Vervolgens klikt u op de optie Installeren. Het programma wordt nu op uw apparaat geïnstalleerd.
  4. Wanneer de installatie voltooid is, kunt u de app openen.

Voordelen

De overheid kiest voor de Berichtenbox, omdat dit veiliger is dan verzending per mail. Wilt u uw post lezen in de Berichtenbox? Dan logt u veilig in met uw DigiD . U ontvangt al uw overheidspost bij elkaar en u kunt dus niets kwijtraken. Ook kan uw post niet in een spamfolder terecht komen.

Voordelen op een rij:

  • Al uw overheidspost bij elkaar
  • Makkelijk terug te vinden
  • Gegarandeerd en op tijd

MijnOverheid als brievenbus

U kunt MijnOverheid en de Berichtenbox zien als de brievenbus. Heeft u een inhoudelijke vraag over een brief in uw Berichtenbox? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die u het bericht gestuurd heeft. Bijvoorbeeld de Belastingdienst als u een vraag heeft over een aanslag of uw gemeente als u een vraag heeft over de verlenging van uw paspoort.

MijnOverheid en de Berichtenbox zijn slechts een tussenpartij. Daarom kunt u vanuit de Berichtenbox geen berichten verzenden.

Machtigen

Wilt u hulp? Dan kunt u iemand toestemming geven uw berichten te lezen. Dit noemen we machtigen.

Lees meer over machtigen

Papier en digitaal

Aangesloten organisaties kiezen zelf welke post zij digitaal versturen en welke niet. Heeft u gekozen om uw post digitaal te ontvangen? Dan krijgt u in principe alleen de digitale post. Dit scheelt papier en is beter voor het milieu.

U ontvangt nog wel een papieren brief als de organisatie zelf ervoor kiest om zowel een digitale als papieren versie te sturen.

Wilt u hier meer informatie over? Kijk dan op de website van de betreffende organisatie.

Uw gegevens

De overheid legt gegevens over u vast. Bijvoorbeeld uw burgerservicenummer en uw woonadres, maar ook welke voertuigen op uw naam staan. Via MijnOverheid kunt u een aantal van deze gegevens inzien. Ook leest u hoe u uw gegevens kunt (laten) aanpassen, als er iets niet klopt.

U kunt bijvoorbeeld de volgende gegevens inzien:

  • Registratie in de Basisregistratie Personen (BRP)
  • Uw geregistreerd inkomen
  • Welke voertuigen op uw naam staan

Inzage

U bent de enige die uw persoonlijke gegevens kan inzien via MijnOverheid. Uw gegevens zijn alleen toegankelijk nadat u heeft ingelogd met uw DigiD.

Gegevens laten aanpassen

Klopt er iets niet in uw gegevens? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die deze gegevens heeft. Bijvoorbeeld met het Kadaster als er iets niet klopt bij uw kadastrale gegevens. Of met de Belastingdienst als u denkt dat uw geregistreerd inkomen niet klopt.

Ontbrekende gegevens

Mist u gegevens in MijnOverheid? Bijvoorbeeld een diploma? Dan kan het zijn dat de instantie uw gegevens nog niet geüpdatet heeft. Ga in dat geval naar de website van de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld DUO voor diplomagegevens of de RDW voor gegevens over uw voertuig.

Meerdere nationaliteiten

Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit ook een andere nationaliteit? Dan is deze niet zichtbaar in MijnOverheid. Sinds 2014 registreert de overheid niet-Nederlandse nationaliteiten namelijk niet meer in de BRP.

Aangezien de overheid dus niet weet of u ook een buitenlandse nationaliteit heeft, is deze ook niet zichtbaar in MijnOverheid.

Privacy

Zorg dat u nooit uw inloggegevens deelt met anderen. Twijfelt u over de echtheid van een mail of website waar wordt gevraagd om in te loggen? Neem dan contact op met het bedrijf of de instelling vanuit wiens naam ze de mail sturen.

Het is goed om te weten dat er privacy risico's bestaan bij het gebruik van apps op uw  apparaat. Risico's ontstaan doordat apps vaak toegang hebben tot persoonlijke gegevens die op uw apparaat staan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw locatie of uw contactpersonen.  Wilt u graag meer lezen over dit onderwerp? Dit kan op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/internet-telefoon-tv-en-post/apps .

 

Heeft deze handleiding u geholpen?

[yasr_visitor_votes]
magnifiercrossmenu