De Berichtenbox is uw persoonlijke brievenbus waarin u digitale post van de overheid ontvangt.
Installatie van BerichtenBox
Om de applicatie te installeren op uw smartphone of tablet dient u een werkende internet verbinding te hebben.
De overheid kiest voor de Berichtenbox, omdat dit veiliger is dan verzending per mail. Wilt u uw post lezen in de Berichtenbox? Dan logt u veilig in met uw DigiD . U ontvangt al uw overheidspost bij elkaar en u kunt dus niets kwijtraken. Ook kan uw post niet in een spamfolder terecht komen.
Voordelen op een rij:
U kunt MijnOverheid en de Berichtenbox zien als de brievenbus. Heeft u een inhoudelijke vraag over een brief in uw Berichtenbox? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die u het bericht gestuurd heeft. Bijvoorbeeld de Belastingdienst als u een vraag heeft over een aanslag of uw gemeente als u een vraag heeft over de verlenging van uw paspoort.
MijnOverheid en de Berichtenbox zijn slechts een tussenpartij. Daarom kunt u vanuit de Berichtenbox geen berichten verzenden.
Wilt u hulp? Dan kunt u iemand toestemming geven uw berichten te lezen. Dit noemen we machtigen.
Aangesloten organisaties kiezen zelf welke post zij digitaal versturen en welke niet. Heeft u gekozen om uw post digitaal te ontvangen? Dan krijgt u in principe alleen de digitale post. Dit scheelt papier en is beter voor het milieu.
U ontvangt nog wel een papieren brief als de organisatie zelf ervoor kiest om zowel een digitale als papieren versie te sturen.
Wilt u hier meer informatie over? Kijk dan op de website van de betreffende organisatie.
De overheid legt gegevens over u vast. Bijvoorbeeld uw burgerservicenummer en uw woonadres, maar ook welke voertuigen op uw naam staan. Via MijnOverheid kunt u een aantal van deze gegevens inzien. Ook leest u hoe u uw gegevens kunt (laten) aanpassen, als er iets niet klopt.
U kunt bijvoorbeeld de volgende gegevens inzien:
U bent de enige die uw persoonlijke gegevens kan inzien via MijnOverheid. Uw gegevens zijn alleen toegankelijk nadat u heeft ingelogd met uw DigiD.
Klopt er iets niet in uw gegevens? Dan kunt u contact opnemen met de organisatie die deze gegevens heeft. Bijvoorbeeld met het Kadaster als er iets niet klopt bij uw kadastrale gegevens. Of met de Belastingdienst als u denkt dat uw geregistreerd inkomen niet klopt.
Mist u gegevens in MijnOverheid? Bijvoorbeeld een diploma? Dan kan het zijn dat de instantie uw gegevens nog niet geüpdatet heeft. Ga in dat geval naar de website van de organisatie die hiervoor verantwoordelijk is. Bijvoorbeeld DUO voor diplomagegevens of de RDW voor gegevens over uw voertuig.
Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit ook een andere nationaliteit? Dan is deze niet zichtbaar in MijnOverheid. Sinds 2014 registreert de overheid niet-Nederlandse nationaliteiten namelijk niet meer in de BRP.
Aangezien de overheid dus niet weet of u ook een buitenlandse nationaliteit heeft, is deze ook niet zichtbaar in MijnOverheid.
Gegevens die gedeeld worden in een digitale zorg omgeving zijn zeer privacy gevoelig. Het is daarom belangrijk om ook zelf op een veilige manier aan de slag te gaan met uw gegevens.
Een aantal tips:
Kijk voor meer informatie over privacy en digitale veiligheid op onze pagina https://helpdeskdigitalezorg.nl/handleiding/privacy-digitale-veiligheid/
Binnenkort lanceren we onze nieuwe website. Wees als eerste op de hoogte en meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Samen maken we digitale zorg voor íedereen toegankelijk.