Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat is een videoconsult?

Het videoconsult biedt u de mogelijkheid om thuis, via een smartphone, tablet, laptop of pc, een gesprek te hebben met uw arts in het ziekenhuis, waarbij u en uw zorgverlener elkaar kunnen zien en horen.

BeterDichtbij

Ik heb geen uitnodiging per mail en sms gehad van BeterDichtbij, wat kan ik doen?

Om u veilig te registreren voor BeterDichtbij, ontvangt u eenmalig een uitnodiging per e-mail en sms van uw arts of andere zorgverlener. Heeft u de e-mail en/of SMS niet ontvangen?

Mogelijk is de uitnodiging nog niet verzonden door uw zorgverlener. Het kan ook zijn dat u bent uitgenodigd met een ander of oud e-mailadres of telefoonnummer, of dat er een typefout is gemaakt.

Wat moet ik doen als ik geen activatiecode van BeterDichtbij heb ontvangen?

Wanneer door de zorgverlener een afspraak in het systeem wordt gezet, wordt er een activatie-code via SMS naar de patiënt gestuurd. Als u geen code heeft ontvangen, is het aan te raden om bij de poli de gegevens te checken.

Carenzorgt

Waarom staat er dat er al een koppeling heeft plaatsgevonden bij Carenzorgt?

Dat komt doordat er dan al een actief gekoppeld account is.  Er is al een keer een brief met activatiecode uitgegeven voor deze zorgaanbieder of een andere zorgaanbieder voor deze cliënt. Daarmee is een koppeling gemaakt. Het is niet mogelijk een tweede koppeling te maken op een andere pagina. Degene die de koppeling maakt is de beheerder en alleen de beheerder kan een andere koppeling maken en of mensen uitnodigen voor de bestaande zorgpagina.


De beheerder van de pagina is: xxx (naam van de persoon die het account beheert en dus de koppeling heeft gemaakt)

Het kopje "dossier" ontbreekt op Carenzorgt, wat nu?

Het menu-item dossier verschijnt alleen in het menu van de zorgpagina wanneer die bewuste zorgpagina is verbonden met een zorgaanbieder, én je rechten hebt om op die pagina de privéberichten en medische gegevens te zien. En wanneer je een telefoonnummer hebt toegevoegd aan je account.

Na uitnodiging, op Carenzorgt, heb ik toegang tot de verkeerde pagina.

Het kan gebeuren dat u een uitnodiging accepteert en dat u daarna toegang hebt tot de pagina van de persoon die u uitgenodigd heeft. Wat er in dat geval gebeurd is, is dat hij/zij u per ongeluk heeft uitgenodigd voor de eigen pagina in plaats van voor de pagina van de persoon voor wie jullie zorgen.

Om u alsnog toegang te geven tot de juiste pagina, gaat de beheerder eerst naar de juiste zorgpagina en nodigt u dan alsnog uit als helper. Klik hier om de uitleg te bekijken over het uitnodigen van een helper.

Waarom lukt het inloggen op het dossier met de sms-code niet bij Carenzorgt?

De sms-berichten van Carenzorgt zijn soms enige tijd onderweg. De server verstuurd deze aan uw provider, die vervolgens weer de taak heeft om het sms-bericht bij uw telefoon af te leveren. Bij een slechte verbinding of drukte op het netwerk kan dat soms wel even duren.

Hierdoor kunt u als gebruiker ervaren dat de meest recente controlecode die op uw telefoon staat, niet juist is, doordat er inmiddels al weer een nieuwe controlecode verstuurd is. Wanneer u dit ervaart, helpt het om “Dossier” aan te klikken en even te wachten totdat het sms-bericht binnenkomt waarvan u zeker weet dat dit de nieuwste is.

Hoe nodig ik meer mensen uit voor de zorgpagina die ik heb aangemaakt op Carenzorgt?

Alleen de beheerder van de pagina heeft de mogelijkheid om anderen uit te nodigen voor de bestaande pagina.

Om anderen toegang te geven aan de zorgpagina moeten ze worden toegevoegd als helpers. Dit kunt u als beheerder doen door naar de zorgpagina te gaan van de persoon voor wie u zorgt. Vervolgens gaat u in het menu aan de linkerkant naar Connecties. Bovenaan die pagina staan een aantal roze knoppen waarvan de meest linker is 'nodig een helpende uit'. Daar kunt u een uitnodiging versturen aan een ander helpende. Voor het toevoegen van een nieuwe helper opent een apart venstertje. 

Hierin kunt u aangeven tot welke gegevens en functionaliteiten iemand na het accepteren van de uitnodiging toegang heeft.

De helper die u toevoegt ontvangt per e-mail de uitnodiging. Na het aanmaken van een eigen Caren account heeft hij of zij dan ook toegang tot de pagina.

Hoe maak ik de koppeling met mijn zorgaanbieder bij Carenzorgt?

Het is mogelijk om op één zorgpagina een koppeling te hebben met meerdere zorgaanbieders. Wanneer u bent ingelogd op www.carenzorgt.nl, klikt u rechtsboven in de pagina op "code invoeren". Daar voert u de 10-cijferige activatiecode in die u van uw zorgaanbieder heeft ontvangen.

Er zal dan gevraagd worden wie die persoon is en u kunt dan de huidige zorgpagina aanklikken.

Diakonessenhuis

Kan ik als ouder het digitale medisch dossier van mijn kind bekijken op mijnDiak?

Als uw kind behandeld wordt door artsen van de polikliniek kindergeneeskunde kunt u gemachtigd worden. U krijgt dan toegang tot mijnDiak van uw kind. Voor kinderen tussen de 12 en 16 jaar moet uw kind daar zelf mee instemmen. We werken er aan om dit voor alle afdelingen mogelijk te maken. Vanaf 16 jaar kan uw kind zelfstandig in mijnDiak.

Als gemachtigde kunt u een deel van de medische gegevens van uw kind bekijken. Ook kunt u bijvoorbeeld herhaalrecepten aanvragen. Het is als gemachtigde nog niet mogelijk om ook in het digitale dossier van uw kind afspraken te maken.

Kunnen mijn partner en ik samen een mijnDiak account delen?

Het is niet mogelijk om een gezamenlijk account te hebben. mijnDiak is gekoppeld aan uw persoonlijke patiëntendossier. Iedere patiënt boven de 16 jaar heeft toegang tot zijn/haar eigen patiëntendossier.

DigiD

Inloggen lukt niet met mijn DigiD.

Lukt het u niet om in te loggen met uw DigiD? Dit kan een aantal oorzaken hebben: 

  • Verkeerde gebruikersnaam of wachtwoord: controleer of u de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
  • Activatie: uw DigiD is niet geactiveerd. Activeer eerst uw DigiD met de activeringscode die u per brief hebt ontvangen.
  • Geblokkeerd: uw DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade is opgeheven en probeer het opnieuw (na 15 minuten).
  • Verlopen: uw DigiD is verlopen omdat deze drie jaar niet is gebruikt. Vraag dan opnieuw uw DigiD aan.

Het kan ook zijn dat uw DigiD niet werkt op de website van de organisatie waarbij u probeert in te loggen. Controleer of u kunt inloggen op Mijn DigiD.

Als dit lukt betekent dit dat uw DigiD goed werkt. Neem dan contact op met de organisatie waar u probeert in te loggen.

Met hoeveel personen kan ik gebruik maken van de DigiD app?

Het is niet mogelijk om met meerdere personen de DigiD app te gebruiken. Iedere gebruiker moet de app op een ander apparaat installeren. Als er geen extra apparaten beschikbaar zijn, dan kan de SMS-controle een optie zijn.

Wat is ’DigiD met sms-functie’?

DigiD is uw persoonlijke digitale identiteit, waarmee u veilig kunt inloggen op websites van de overheid en in de zorg. U vraagt een DigiD aan op www.digid.nl. Om te kunnen inloggen op Mijn Tergooi heeft u behalve uw DigiD ook een aanvullende sms-functie nodig. Dit is een extra controlestap, zodat we weten dat we ook echt met u te maken hebben. Als u wel al over een DigiD beschikt, maar hieraan nog geen sms-functie heeft gekoppeld, dan kunt u dat regelen via Mijn DigiD op www.digid.nl.

Na de aanvraag krijgt u per post een activeringscode thuisgestuurd. Dit duurt 3 tot 5 werkdagen. Zodra u met uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord inlogt op Mijn Tergooi, ontvangt u een sms-bericht met een code die u vervolgens invult om toegang te krijgen tot uw persoonlijke Tergooi-omgeving. Tegenwoordig kunt u ook op uw vaste telefoon een gesproken sms-bericht ontvangen.

Kan ik de gegevens van mijn kind inzien door in te loggen met mijn DigiD?

Op dit moment kunt u als ouders alleen digitaal zaken regelen voor minderjarige kinderen door een DigiD voor uw kind aan te vragen en hiermee in te loggen. U kunt een DigiD aanvragen via https://digid.nl/aanvragen

MedGemak / Mijngezondheid.net

Ik heb geen activatiecode of de code die ik heb ontvangen werkt niet van Medgemak.

Om MedGemak te kunnen gebruiken heeft u een account op MijnGezondheid.net nodig en dient uw zorgverlener over de functionaliteit voor MedGemak te beschikken. Wanneer u bent ingelogd in MijnGezondheid.net, ziet u rechtsboven uw naam de knop ‘MedGemak registreren’.

Heeft u wel een account op MijnGezondheid.net, maar lukt het toch niet om MedGemak te registreren? Dan kan het zijn dat uw zorgverlener MedGemak (nog) niet aanbiedt. Informeer hiervoor bij uw zorgverlener.

Mijn dossier op MijnGezondheid.net is leeg. Hoe kan dat?

Uw huisarts of apotheek heeft uw dossier nog niet met u gedeeld. Neem contact op met uw zorgverlener om te vragen of zij het dossier met u kunnen delen. Let op: u krijgt alleen inzage in een samenvatting van uw dossier, niet in de verslagen van bijvoorbeeld een consult.

Waarom kan ik niet al mijn medicatie bestellen via MijnGezondheid.net?

Afhankelijk van wie MijnGezondheid.net aan u aanbiedt (huisarts, apotheek of beide), kunt u meerdere medicijnen wel of niet bestellen. Mocht u een bepaald medicijn niet kunnen bestellen, dan kunt u dit medicijn eventueel aanvragen door een bericht te sturen naar uw huisarts of apotheek via ‘Nieuw bericht’ in ‘Mijn berichten’.

Ik kan de app MedGemak niet registreren. Ik krijg de melding dat de geboortedatum en activatiecode niet overeenkomen. Wat is er aan de hand?

Dit kan voorkomen doordat MedGemak geen verbinding kan maken met het systeem van de zorgverlener. Dit kunt u eenvoudig controleren door MedGemak te starten en bij stap 1 te kijken of u de gebruikersvoorwaarden of het privacystatement kunt lezen. Lukt dit niet? Probeer dan of onderstaande stappen helpen;

– Controleer of u internetverbinding heeft. Opnieuw verbinden kan helpen.
– Levert opnieuw verbinden geen resultaat op? Verwijder de app, installeer opnieuw en start opnieuw op.
– Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met uw zorgverlener. Geef hierbij door welk toestel u gebruikt, over welke iOS- of Androidversie u beschikt en op welke datum en tijd u geprobeerd heeft om de app te registeren.

Waarom kan ik geen berichten versturen in de MedGemak App?

De MedGemak App is een applicatie waarmee u online verschillende gezondheidszaken kunt regelen met uw huisarts of zorgverlener. U kunt dit niet zelf aanmaken, uw huisarts of zorgverlener doet dit voor u.

Een van de functies van de applicatie is het versturen van berichten naar uw huisarts of zorgverlener. Echter blijkt dat deze functie bij enkelen niet beschikbaar is.

Dit komt doordat de huisarts of zorgverlener er dan (onbewust) voor heeft gekozen geen gebruik te maken van deze functionaliteit. Er bevindt zich dus geen fout in het systeem of uw account, maar de functionaliteit is (nog) niet geactiveerd.

Merem

Hoe kan ik de instellingen van mijn camera en microfoon testen met Merem?

Voordat u toegelaten wordt in het gesprek met uw behandelaar komt u eerst in de digitale wachtkamer terecht. Hier kunt u de instellingen van uw camera en microfoon goed zetten en testen. Als u uzelf op het scherm ziet, dan werkt uw camera goed. Als u een lichtblauwe balk onderaan het scherm ziet bewegen als u praat, dan werkt de microfoon goed.

Tergooi

E-mailverificatie – Waarom word ik gevraagd mijn e-mailadres te verifiëren?

Het kan voorkomen dat een organisatie u vraagt om uw email adres te verifiëren. 

Dit kan verschillende redenen hebben:  

  • De organisatie wil controleren of uw e-mailadres nog actueel is;
  • Uit veiligheidsoverwegingen, om er op deze manier zeker van te zijn dat persoonlijke informatie niet bij de verkeerde persoon terechtkomt; 
  • Omdat een organisatie ervoor kiest om hun informatie digitaal te verspreiden. 

Mocht u twijfels hebben over de echtheid van de e-mail of de organisatie, wees dan voorzichtig bij het opgeven van uw persoonlijke gegevens. Mocht u er niet uitkomen, neem contact met ons op. Wij helpen u graag!

Mag ik een begeleider meenemen naar Tergooi Ziekenhuis?

Het uitgangspunt is en blijft dat er 1 bezoeker per patiënt per dag welkom is en dat mensen alleen naar hun poliafspraak komen. Poliklinieken en afdelingen kunnen echter bij uitzondering een begeleider of 2e bezoeker in de bezoektijd toestaan. 

Neem contact op met de polikliniek om een aantekening toe te voegen in het EPD van de patiënt dat begeleiding is toegestaan. Bij de triage kan men dat checken.

Ik heb geen uitnodiging per mail en sms gehad van BeterDichtbij, wat kan ik doen?

Om u veilig te registreren voor BeterDichtbij, ontvangt u eenmalig een uitnodiging per e-mail en sms van uw arts of andere zorgverlener. Heeft u de e-mail en/of SMS niet ontvangen?

Mogelijk is de uitnodiging nog niet verzonden door uw zorgverlener. Het kan ook zijn dat u bent uitgenodigd met een ander of oud e-mailadres of telefoonnummer, of dat er een typefout is gemaakt.

Wat moet ik doen als ik geen activatiecode van BeterDichtbij heb ontvangen?

Wanneer door de zorgverlener een afspraak in het systeem wordt gezet, wordt er een activatie-code via SMS naar de patiënt gestuurd. Als u geen code heeft ontvangen, is het aan te raden om bij de poli de gegevens te checken.

Hoe start ik een videoconsult met een behandelaar van Tergooi?

Heeft u een afspraak voor een videoconsult met een arts of behandelaar van Tergooi ingepland staan? Lees de stap-voor-stap instructie of de verkorte instructie.

Het lukt mij niet om in te loggen in het patiëntenportaal Mijn Tergooi.

De meest voorkomende problemen zijn: 
U bent nog niet geregistreerd als patiënt van Tergooi. U hebt alleen toegang tot Mijn Tergooi als u in Tergooi bent geweest voor een consult of behandeling en dus bent ingeschreven. Daarbij moet uw BSN zijn geregistreerd. Bent u sinds 1 januari 2008 niet meer in Tergooi geweest, dan is uw BSN waarschijnlijk niet bij ons bekend. Wilt u toegang tot ons portaal? Meldt u zich dan met een geldig legitimatiebewijs en uw zorgverzekeringspas bij de inschrijfbalie van Tergooi, dan maken we dat in orde. Let op: de meeste gegevens op ons patiëntenportaal zijn maximaal 5 jaar oud.
Er is iets met uw DigiD. Lees hierover meer op de website van DigiD.
Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Heeft u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.

Kan ik in Mijn Tergooi van mijn kind kijken?

Jazeker, om als ouder of voogd te kunnen inloggen, is (ongeacht de leeftijd van uw kind) de DigiD met sms-functie van het kind nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl.
Lees meer over de toegang voor kinderen op Mijn Tergooi op de website van Tergooi https://www.tergooi.nl/toegang-voor-kinderen-op-mijn-tergooi/

UwZorgOnline

Hoe weet ik of mijn medicijnaanvraag goed is gegaan bij UwZorgOnline?

Na het afronden van uw medicijnaanvraag, krijgt u een melding in uw scherm dat uw aanvraag succesvol is verstuurd. Uw aanvraag is dan goed verzonden en in behandeling is bij uw huisarts. Daarnaast ontvangt u ook een bevestiging van uw aanvraag op uw e-mailadres. Krijgt u deze melding niet? Of heeft u vragen over de status van uw bestelling? Neem dan contact op met uw praktijk.

Moet ik, bij UwZorgOnline, apart een account aanmaken voor mijn kind, vader of moeder? Is hier een uniek e-mailadres voor nodig?

Een account biedt inzage in persoonlijke medische gegevens bij de praktijk. Iedereen heeft daarom een eigen account nodig. Voor elk account is een eigen e-mail adres nodig. U dient voor familieleden een eigen e-mailadres aan te maken als ze dit niet hebben.

U kunt een extra account van bijvoorbeeld uw kind toevoegen in de app naast uw eigen account. Kies bij de accountinstellingen voor ‘Account toevoegen’ en volg de instructies.

Wat kan ik doen als mijn dossier op bepaalde punten niet klopt in UwZorgOnline?

Informatie die u in het onderdeel ‘Uw Dossier’ ziet, komt via een veilige verbinding uit het informatiesysteem van uw arts. Heeft u vragen of opmerkingen over de medische gegevens die u hier ziet? Neem dan contact op met uw praktijk. U kunt dit doen door de praktijk een bericht te sturen via de Uw Zorg online app of via de website van de praktijk.

Waarom kan ik niet inloggen op UwZorgOnline na het aanmaken van een account?

Na het aanmaken van uw account, ontvangt u een bericht op het door u ingevoerde e-mailadres. Klik binnen 48 uur op de link in deze e-mail om uw account te bevestigen.

Als u uw account heeft bevestigd moet uw huisartsenpraktijk uw account koppelen aan uw gegevens. Dit kan enkele werkdagen duren. U krijgt een bericht van uw huisartsenpraktijk als u kunt starten. Duurt dit te lang? Neem dan contact op met uw praktijk.

Zodra uw huisartsenpraktijk uw account heeft gekoppeld kunt u inloggen.

Yris

De code is al gescand in Yris.

Optie 1: U heeft de code al een keer gescand op een ander apparaat. Er is maar 1 apparaat waar het op gebruikt mag worden in verband met de privacy. In principe is Yris alleen voor de patiënt zelf, niet voor familieleden. Medische gegevens zijn zeer persoonlijk en niet openbaar in te zien. Vandaar dat deze gegevens op 1 apparaat zichtbaar te maken zijn.
Optie 2: Het is mis gegaan met de eerste scan van de QR code. De enige optie is nog een nieuwe QR code te vragen bij de verpleging.

Ik heb de QR code gescand maar ik kom niet in Yris.

Optie 1: U kunt de QR code niet zomaar scannen. Het is een inlog voor een internetsite, dus u moet eerst naar de site www.yris.nl en dan met die site de QR code scannen.
Optie 2: U heeft de code meer dan 2 dagen geleden ontvangen, deze is nu niet meer geldig, u dient een nieuwe code aan te vragen
Optie 3:

Apple: ga naar Instellingen > Safari -> “Wis geschiedenis en websitedata” (let op, mocht u gegevens hebben laten onthouden in websites, dan bent u deze ook kwijt).

Android: ga naar Internet > klik op de 3 streepjes > Geschiedenis > Geschiedenis wissen.

Ik moet nogmaals de QR-code scannen in Yris.

Als u al eens bent ingelogd op Yris en u moet opnieuw de QR-code scannen, dan kunt u de volgende doorlopen.

Stap 1: Ten eerste is het dan noodzakelijk om een nieuwe QR code bij de verpleging te vragen. De persoon die u de code heeft gegeven moet eerst Yris deactiveren en dan opnieuw activeren en de activeringsbrief downloaden met nieuwe QR code.
Stap 2: Cookies wissen in de internetinstellingen:

  • Apple: ga naar Instellingen > Safari > “Wis geschiedenis en websitedata” (let op, mocht u gegevens hebben laten onthouden in websites, dan bent u deze ook kwijt).
  • Android: ga naar Internet > klik op de 3 streepjes > Geschiedenis > Geschiedenis wissen.

Stap 3: ga naar Yris.nl en scan de QR code.

Ik heb een zwarte vlek op mijn scherm in Yris.

  • De camera staat uit:
  • Apple: Ga naar Instellingen > Safari -> Camera > “Sta toe”
  • Android: Ga naar Instellingen > App-info > Internet (bv. Google Chrome) > Machtigingen > Camera. Druk op Toestaan.
  • De wifiverbinding is te traag. Hij kan dan geen goede verbinding maken met de website en hij stopt er na 10 seconden mee, hetgeen te kort is om de camera in verbinding te stellen met de site.
    o Ga naar een plaats bij uw internetrouter en probeer het opnieuw
    o Zoek een andere plaats in het gebouw waar u een betere verbinding hebt
    o Zet de WIFI uit en probeer het over de 4G/5G verbinding

Yris kan mijn camera niet vinden.

U krijgt de volgende melding op Yris: zet uw camera aan. Dit is op te lossen door de toestemming voor het gebruik van de camera aan te passen. Dit doet u als volgt:

  • Apple: Ga naar Instellingen > Safari -> Camera > “Sta toe”
  • Android: Ga naar Instellingen > App-info > Internet (bv. Google Chrome) > Machtigingen > Camera. Druk op Toestaan.

Hoe zie ik mijn dossier in via Yris?

Yris kan gebruikt worden op iedere Android telefoon of tablet. U kunt maar één apparaat kiezen waarop u gebruik maakt van Yris. Om Yris te activeren op uw telefoon of tablet opent u de internetbrowser op uw telefoon en gaat u naar het volgende internetadres in: yris.nl De eerste keer dat u Yris gebruikt zal u gevraagd worden om uw QR-code te scannen. Deze code is eenmalig geldig. Nadat u de QR-code heeft gescand wordt u gevraagd een wachtwoord in te stellen met minimaal 5 karakters. Vanaf dat moment gebruikt u dit wachtwoord om in te loggen op Yris. Uw telefoon/tablet is nu uniek gekoppeld aan uw patiëntdossier. Dit gaat automatisch en hier hoeft u niets voor te doen. De QR-code kan geen tweede keer gebruikt worden, niet door iemand anders, maar ook niet door uzelf. Bovendien is de code maar 2 dagen geldig. Dit zorgt ervoor dat het inloggen veilig is.

Ziekenhuis Rivierenland

Kan ik meldingen ontvangen per e-mail of sms?

U kunt in MijnZR aangeven of u meldingen wilt ontvangen van Ziekenhuis Rivierenland. De meldingen ontvangt u via e-mail en/of met een SMS. Ga naar het onderdeel Mijn gegevens, daarna naar Berichten, E-mail en/of SMS. Als u deze aanvinkt, ontvangt u meldingen.

Double-click this headline to edit the text.

This is a block of text. Double-click this text to edit it.
magnifiercrossmenu