Veelgestelde vragen

Wat is ’DigiD met sms-functie’?

DigiD is uw persoonlijke digitale identiteit, waarmee u veilig kunt inloggen op websites van de overheid en in de zorg. U vraagt een DigiD aan op www.digid.nl. Om te kunnen inloggen op Mijn Tergooi heeft u behalve uw DigiD ook een aanvullende sms-functie nodig. Dit is een extra controlestap, zodat we weten dat we ook echt met u te maken hebben. Als u wel al over een DigiD beschikt, maar hieraan nog geen sms-functie heeft gekoppeld, dan kunt u dat regelen via Mijn DigiD op www.digid.nl.

Na de aanvraag krijgt u per post een activeringscode thuisgestuurd. Dit duurt 3 tot 5 werkdagen. Zodra u met uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord inlogt op Mijn Tergooi, ontvangt u een sms-bericht met een code die u vervolgens invult om toegang te krijgen tot uw persoonlijke Tergooi-omgeving. Tegenwoordig kunt u ook op uw vaste telefoon een gesproken sms-bericht ontvangen.

Kan ik de gegevens van mijn kind inzien door in te loggen met mijn DigiD?

Op dit moment kunt u als ouders alleen digitaal zaken regelen voor minderjarige kinderen door een DigiD voor uw kind aan te vragen en hiermee in te loggen. U kunt een DigiD aanvragen via https://digid.nl/aanvragen

Wat is een videoconsult?

Het videoconsult biedt u de mogelijkheid om thuis, via een smartphone, tablet, laptop of pc, een gesprek te hebben met uw arts in het ziekenhuis, waarbij u en uw zorgverlener elkaar kunnen zien en horen.

Hoe start ik een videoconsult met een behandelaar van Tergooi?

Heeft u een afspraak voor een videoconsult met een arts of behandelaar van Tergooi ingepland staan? Lees de stap-voor-stap instructie of de verkorte instructie.

Het lukt mij niet om in te loggen in het patiëntenportaal Mijn Tergooi.

De meest voorkomende problemen zijn: 
U bent nog niet geregistreerd als patiënt van Tergooi. U hebt alleen toegang tot Mijn Tergooi als u in Tergooi bent geweest voor een consult of behandeling en dus bent ingeschreven. Daarbij moet uw BSN zijn geregistreerd. Bent u sinds 1 januari 2008 niet meer in Tergooi geweest, dan is uw BSN waarschijnlijk niet bij ons bekend. Wilt u toegang tot ons portaal? Meldt u zich dan met een geldig legitimatiebewijs en uw zorgverzekeringspas bij de inschrijfbalie van Tergooi, dan maken we dat in orde. Let op: de meeste gegevens op ons patiëntenportaal zijn maximaal 5 jaar oud.
Er is iets met uw DigiD. Lees hierover meer op de website van DigiD.
Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Heeft u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.

Kan ik in Mijn Tergooi van mijn kind kijken?

Jazeker, om als ouder of voogd te kunnen inloggen, is (ongeacht de leeftijd van uw kind) de DigiD met sms-functie van het kind nodig. Deze kunt u aanvragen via www.digid.nl.
Lees meer over de toegang voor kinderen op Mijn Tergooi op de website van Tergooi https://www.tergooi.nl/toegang-voor-kinderen-op-mijn-tergooi/

Waarom kan ik geen berichten versturen in de MedGemak App?

De MedGemak App is een applicatie waarmee u online verschillende gezondheidszaken kunt regelen met uw huisarts of zorgverlener. U kunt dit niet zelf aanmaken, uw huisarts of zorgverlener doet dit voor u.

Een van de functies van de applicatie is het versturen van berichten naar uw huisarts of zorgverlener. Echter blijkt dat deze functie bij enkelen niet beschikbaar is.

Dit komt doordat de huisarts of zorgverlener er dan (onbewust) voor heeft gekozen geen gebruik te maken van deze functionaliteit. Er bevindt zich dus geen fout in het systeem of uw account, maar de functionaliteit is (nog) niet geactiveerd.

Hoe kan ik iemand toevoegen aan het Skype gesprek met mijn zorgverlener?

Als er meerdere personen mee willen luisteren/kijken tijdens het videoconsult, kan dit door tijdens het gesprek de link van het gesprek te delen. De link kan worden verkregen door op de drie bolletjes onder in het scherm te klikken.

Met hoeveel personen kan ik gebruik maken van de DigiD app?

Het is niet mogelijk om met meerdere personen de DigiD app te gebruiken. Iedere gebruiker moet de app op een ander apparaat installeren. Als er geen extra apparaten beschikbaar zijn, dan kan de SMS-controle een optie zijn.

Wat moet ik doen als ik geen activatiecode van BeterDichtbij heb ontvangen?

Wanneer door de zorgverlener een afspraak in het systeem wordt gezet, wordt er een activatie-code via SMS naar de patiënt gestuurd. Als u geen code heeft ontvangen, is het aan te raden om bij de poli de gegevens te checken.

Carenzorgt - Hoe maak ik de koppeling met mijn zorgaanbieder?

Het is mogelijk om op één zorgpagina een koppeling te hebben met meerdere zorgaanbieders. Wanneer u bent ingelogd op www.carenzorgt.nl, klikt u rechtsboven in de pagina op "code invoeren". Daar voert u de 10-cijferige activatiecode in die u van uw zorgaanbieder heeft ontvangen.

Er zal dan gevraagd worden wie die persoon is en u kunt dan de huidige zorgpagina aanklikken.

Waarom kan ik niet inloggen op Uw Zorg Online na het aanmaken van een account?

Na het aanmaken van uw account, ontvangt u een bericht op het door u ingevoerde e-mailadres. Klik binnen 48 uur op de link in deze e-mail om uw account te bevestigen.

Als u uw account heeft bevestigd moet uw huisartsenpraktijk uw account koppelen aan uw gegevens. Dit kan enkele werkdagen duren. U krijgt een bericht van uw huisartsenpraktijk als u kunt starten. Duurt dit te lang? Neem dan contact op met uw praktijk.

Zodra uw huisartsenpraktijk uw account heeft gekoppeld kunt u inloggen.

Hoe nodig ik meer mensen uit voor de zorgpagina die ik heb aangemaakt op Carenzorgt?

Alleen de beheerder van de pagina heeft de mogelijkheid om anderen uit te nodigen voor de bestaande pagina.

Om anderen toegang te geven aan de zorgpagina moeten ze worden toegevoegd als helpers. Dit kunt u als beheerder doen door naar de zorgpagina te gaan van de persoon voor wie u zorgt. Vervolgens gaat u in het menu aan de linkerkant naar Connecties. Bovenaan die pagina staan een aantal roze knoppen waarvan de meest linker is 'nodig een helpende uit'. Daar kunt u een uitnodiging versturen aan een ander helpende. Voor het toevoegen van een nieuwe helper opent een apart venstertje. 

Hierin kunt u aangeven tot welke gegevens en functionaliteiten iemand na het accepteren van de uitnodiging toegang heeft.

De helper die u toevoegt ontvangt per e-mail de uitnodiging. Na het aanmaken van een eigen Caren account heeft hij of zij dan ook toegang tot de pagina.

Carenzorgt - Waarom kan lukt het inloggen op het dossier met de sms-code niet?

De sms-berichten van Carenzorgt zijn soms enige tijd onderweg. De server verstuurd deze aan uw provider, die vervolgens weer de taak heeft om het sms-bericht bij uw telefoon af te leveren. Bij een slechte verbinding of drukte op het netwerk kan dat soms wel even duren.

Hierdoor kunt u als gebruiker ervaren dat de meest recente controlecode die op uw telefoon staat, niet juist is, doordat er inmiddels al weer een nieuwe controlecode verstuurd is. Wanneer u dit ervaart, helpt het om “Dossier” aan te klikken en even te wachten totdat het sms-bericht binnenkomt waarvan u zeker weet dat dit de nieuwste is.

Hoe zie ik mijn dossier in via Yris?

Yris kan gebruikt worden op iedere Android telefoon of tablet. U kunt maar één apparaat kiezen waarop u gebruik maakt van Yris. Om Yris te activeren op uw telefoon of tablet opent u de internetbrowser op uw telefoon en gaat u naar het volgende internetadres in: yris.nl De eerste keer dat u Yris gebruikt zal u gevraagd worden om uw QR-code te scannen. Deze code is eenmalig geldig. Nadat u de QR-code heeft gescand wordt u gevraagd een wachtwoord in te stellen met minimaal 5 karakters. Vanaf dat moment gebruikt u dit wachtwoord om in te loggen op Yris. Uw telefoon/tablet is nu uniek gekoppeld aan uw patiëntdossier. Dit gaat automatisch en hier hoeft u niets voor te doen. De QR-code kan geen tweede keer gebruikt worden, niet door iemand anders, maar ook niet door uzelf. Bovendien is de code maar 2 dagen geldig. Dit zorgt ervoor dat het inloggen veilig is.

Ik kan de app MedGemak niet registreren. Ik krijg de melding dat de geboortedatum en activatiecode niet overeenkomen. Wat is er aan de hand?

Dit kan voorkomen doordat MedGemak geen verbinding kan maken met het systeem van de zorgverlener. Dit kunt u eenvoudig controleren door MedGemak te starten en bij stap 1 te kijken of u de gebruikersvoorwaarden of het privacystatement kunt lezen. Lukt dit niet? Probeer dan of onderstaande stappen helpen;

– Controleer of u internetverbinding heeft. Opnieuw verbinden kan helpen.
– Levert opnieuw verbinden geen resultaat op? Verwijder de app, installeer opnieuw en start opnieuw op.
– Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met uw zorgverlener. Geef hierbij door welk toestel u gebruikt, over welke iOS- of Androidversie u beschikt en op welke datum en tijd u geprobeerd heeft om de app te registeren.

Waarom kan ik niet al mijn medicatie bestellen via MijnGezondheid.net?

Afhankelijk van wie MijnGezondheid.net aan u aanbiedt (huisarts, apotheek of beide), kunt u meerdere medicijnen wel of niet bestellen. Mocht u een bepaald medicijn niet kunnen bestellen, dan kunt u dit medicijn eventueel aanvragen door een bericht te sturen naar uw huisarts of apotheek via ‘Nieuw bericht’ in ‘Mijn berichten’.

Mijn dossier op MijnGezondheid.net is leeg. Hoe kan dat?

Uw huisarts of apotheek heeft uw dossier nog niet met u gedeeld. Neem contact op met uw zorgverlener om te vragen of zij het dossier met u kunnen delen. Let op: u krijgt alleen inzage in een samenvatting van uw dossier, niet in de verslagen van bijvoorbeeld een consult.

Yris - Ik heb een zwarte vlek op mijn scherm. Hoe los ik dit op?

  • De camera staat uit:
  • Apple: Ga naar Instellingen > Safari -> Camera > “Sta toe”
  • Android: Ga naar Instellingen > App-info > Internet (bv. Google Chrome) > Machtigingen > Camera. Druk op Toestaan.
  • De wifiverbinding is te traag. Hij kan dan geen goede verbinding maken met de website en hij stopt er na 10 seconden mee, hetgeen te kort is om de camera in verbinding te stellen met de site.
    o Ga naar een plaats bij uw internetrouter en probeer het opnieuw
    o Zoek een andere plaats in het gebouw waar u een betere verbinding hebt
    o Zet de WIFI uit en probeer het over de 4G/5G verbinding

Yris - Mijn camera wordt niet gevonden.

U krijgt de volgende melding op Yris: zet uw camera aan. Dit is op te lossen door de toestemming voor het gebruik van de camera aan te passen. Dit doet u als volgt:

  • Apple: Ga naar Instellingen > Safari -> Camera > “Sta toe”
  • Android: Ga naar Instellingen > App-info > Internet (bv. Google Chrome) > Machtigingen > Camera. Druk op Toestaan.

Yris - Ik moet nogmaals de QR-code scannen

Als u al eens bent ingelogd op Yris en u moet opnieuw de QR-code scannen, dan kunt u de volgende doorlopen.

Stap 1: Ten eerste is het dan noodzakelijk om een nieuwe QR code bij de verpleging te vragen. De persoon die u de code heeft gegeven moet eerst Yris deactiveren en dan opnieuw activeren en de activeringsbrief downloaden met nieuwe QR code.
Stap 2: Cookies wissen in de internetinstellingen:

  • Apple: ga naar Instellingen > Safari > “Wis geschiedenis en websitedata” (let op, mocht u gegevens hebben laten onthouden in websites, dan bent u deze ook kwijt).
  • Android: ga naar Internet > klik op de 3 streepjes > Geschiedenis > Geschiedenis wissen.

Stap 3: ga naar Yris.nl en scan de QR code.

Yris - Ik heb de QR code gescand maar ik kom niet in Yris

Optie 1: U kunt de QR code niet zomaar scannen. Het is een inlog voor een internetsite, dus u moet eerst naar de site www.yris.nl en dan met die site de QR code scannen.
Optie 2: U heeft de code meer dan 2 dagen geleden ontvangen, deze is nu niet meer geldig, u dient een nieuwe code aan te vragen
Optie 3:

Apple: ga naar Instellingen > Safari -> “Wis geschiedenis en websitedata” (let op, mocht u gegevens hebben laten onthouden in websites, dan bent u deze ook kwijt).

Android: ga naar Internet > klik op de 3 streepjes > Geschiedenis > Geschiedenis wissen.

Yris - De code is al gescand

Optie 1: U heeft de code al een keer gescand op een ander apparaat. Er is maar 1 apparaat waar het op gebruikt mag worden in verband met de privacy. In principe is Yris alleen voor de patiënt zelf, niet voor familieleden. Medische gegevens zijn zeer persoonlijk en niet openbaar in te zien. Vandaar dat deze gegevens op 1 apparaat zichtbaar te maken zijn.
Optie 2: Het is mis gegaan met de eerste scan van de QR code. De enige optie is nog een nieuwe QR code te vragen bij de verpleging.

magnifiercrossmenu