21 februari 2023

Nieuwe identiteit en website, dezelfde ambitie

Website mockup

Om de groei van Helpdesk Digitale Zorg optimaal te ondersteunen, is een nieuwe identiteit en website gelanceerd. Belangrijk onderdeel van deze nieuwe website zijn de zogenaamde landingspagina’s die alle deelnemers nu tot hun beschikking hebben. Hiermee vinden patiënten alle, voor hun relevante informatie op één plek.

Helpdesk Digitale Zorg is twee jaar geleden ontstaan vanuit de vraag en behoeften van patiënten van Nederlandse zorginstellingen. Om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Deze behoefte is nog altijd groeiende en daarmee ook de rol van Helpdesk Digitale Zorg.

“Onze nieuwe identiteit en website sluiten naadloos aan op onze ambitie. Ik ben er extra trots op dat we dit sámen met onze eindgebruikers hebben neergezet.”

Merlijne Sonneveld, oprichter en directeur Helpdesk Digitale Zorg.

 

Logo Helpdesk Digitale Zorg

 

Het Rotterdamse ontwerpbureau Evers + de Gier speelde een belangrijk rol in het ontwikkelen van de nieuwe identiteit. En het vervolgens voorvertalen naar een toegankelijke website. Gedurende het ontwerpproces stonden een aantal principes centraal zoals vertrouwen, vriendelijk en benaderbaar. Vanuit deze principes en door interactieve sessies, is er een betrouwbaar en toegankelijk merk gecreëerd.

“Voor ons was het doel om een uitstraling te ontwerp die aanvoelt als je eigen (klein)kind, dat langskomt om je te helpen met je vraag.”

Mans van Oosterhout, digital designer bij Evers + de Gier.

Perspectief van de gebruiker

Helpdesk Digitale Zorg liet Evers + de Gier vrij om onze ontwerp keuzes te baseren op gebruikersonderzoek. Er is uitgebreid onderzoek gedaan hoe voor een brede doelgroep een zo toegankelijk, inclusief en betrouwbaar mogelijk merk en website gecreëerd kon worden.

Er is meerdere malen met potentiële gebruikers om tafel gezeten om te kijken hoe zij denken en handelen. Én is de website getest met echte gebruikers. Hierdoor staat er nu een website die volledig vanuit het perspectief van de gebruiker is ontworpen.

Sessie merk identiteit

Development partner Jannes & Mannes zorgde ervoor dat er qua techniek geen concessies gedaan hoefden worden op de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van de website. Zo is er sterk ingezet op de details in bijvoorbeeld de zoekfunctie en de interacties. De eerste versie van de site is nu online, maar het is een product in ontwikkeling. We zullen de website blijven optimaliseren op basis van de feedback van gebruikers, zodat we het voor nog meer mensen nóg makkelijker kunnen maken.

Altijd de juiste informatie

Willemijn van Koevorden is Business Development Manager bij Helpdesk Digitale Zorg: “Zorgaanbieders vinden het uiteraard belangrijk dat de patiënt in goede handen is bij ons en snel geholpen kan worden. Door een aangepaste landingspagina (met unieke url) per deelnemer, geven we patiënten een herkenbare pagina met enkel relevante informatie zoals handleidingen en lokale doorverwijzingen zoals naar de Bibliotheek. Waarbij we niet teveel informatie op hetzelfde moment aanbieden.”

“We bieden patiënten een herkenbare pagina met enkel relevante informatie.”

Willemijn van Koevorden, Business Development Manager Helpdesk Digitale Zorg

Nieuwsgierig? Bekijk bijvoorbeeld de landingspagina van Ziekenhuis Rivierenland.

Naast de landingspagina is ook de zoekfunctie een belangrijk onderdeel van de website. Binnen een paar seconden heb je het juiste antwoord op je vraag door middel van de makkelijke, maar krachtige zoekfunctie. Staat je antwoord er niet tussen of kom je er toch niet helemaal uit? Het telefoonnummer staat altijd prominent zodat het helpdeskteam je altijd persoonlijk op weg kan helpen.