1 mei 2024

Revalidatie Friesland kiest voor Helpdesk Digitale Zorg voor patiëntondersteuning

Revalidatie Friesland heeft aangekondigd dat zij vanaf nu de Helpdesk Digitale Zorg gaan inzetten om patiënten te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg en eHealth. Deze stap markeert een belangrijke ontwikkeling in de missie van Revalidatie Friesland om steeds meer revalidatie thuis aan te bieden, waarbij digitale zorg een essentiële rol speelt.

Door de samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg kunnen patiënten van Revalidatie Friesland nu deskundige ondersteuning ontvangen bij het gebruik van digitale zorgmiddelen en eHealth-toepassingen. Dit omvat onder andere hulp bij het instellen van apparaten, het begrijpen van software en het oplossen van technische problemen.

“De helpdesk helpt daar enorm mee,” zegt Peter Visch, bestuurder van Revalidatie Friesland. “Zo worden patiënten altijd goed geholpen en worden vragen gemonitord. Een afspraak vanuit huis doen scheelt patiënten tijd, energie en reiskosten.”

Het besluit om de Helpdesk Digitale Zorg in te schakelen kwam mede voort uit de actieve betrokkenheid van het patiëntenpanel van Revalidatie Friesland. “Ons patiëntenpanel heeft actief meegedacht in deze verandering en is het mede dankzij hun vraag naar ‘hulp op afstand’ gelukt om de Helpdesk in de arm te nemen,” voegt dhr. Visch toe. “We vinden deze manier van inspraak dan ook heel belangrijk.”

Met die reden was lid van het patiëntenpanel Harm Schreiber aanwezig bij de feestelijke lancering. Harm is oud-revalidant van Revalidatie Friesland en vanuit zijn rol actief betrokken bij het toegankelijker maken van digitale zorg. Harm vertelt: “Nog te vaak wordt de patiënt vergeten in de (digitale) oplossingen die er geboden worden. Ik ben blij dat ik daar vanuit mijn rol een bijdrage aan kan leveren. En met resultaat. Dit is een prachtige stap in het begrijpelijker en toegankelijker maken van digitale zorg voor mensen zoals ik”.

“De samenwerking met Revalidatie Friesland onderstreept onze missie om digitale zorg begrijpelijk en toegankelijk te maken. Dat doen we door hoogwaardige ondersteuning te bieden aan zorgorganisaties en hun patiënten bij het gebruik van digitale zorg,” zegt Merlijne Sonneveld, Bestuurder van Helpdesk Digitale Zorg. “Met ons team van deskundige, professionele en betrokken servicemedewerkers streven we ernaar digitale zorg toegankelijk te maken voor alle patiënten van Revalidatie Friesland. We zijn verheugd dat we op die manier kunnen bijdragen aan het vergemakkelijken van het revalidatieproces voor patiënten, zodat zij comfortabeler en effectiever thuis kunnen revalideren.”

De Helpdesk Digitale Zorg ondersteunt diverse zorgorganisaties in het hele land en heeft een bewezen staat van dienst in het leveren van hoogwaardige patiëntondersteuning. Enkele van de zorgorganisaties die al profiteren van de diensten van de Helpdesk zijn onder andere huisartsen in Amsterdam, huisartsen in Zeeland, GGZ-instelling Arkin en Ziekenhuis Gelderse Vallei.

De samenwerking tussen Revalidatie Friesland en de Helpdesk Digitale Zorg belooft een belangrijke stap voorwaarts te zijn in het verbeteren van de toegang tot en het gebruik van digitale zorg voor patiënten, waardoor zij beter in staat zijn om hun revalidatietraject thuis voort te zetten.