22 januari 2024

Helpdesk Digitale Zorg nu ook beschikbaar voor patiënten van Amsterdamse huisartsen

Amsterdam

Per 1 januari ondersteunt Helpdesk Digitale Zorg ook de patiënten van huisartsen in Amsterdam en omgeving. Hierdoor kunnen Amsterdammers nu terecht op één plek voor al hun niet-medische vragen rondom de digitale zorg bij hun huisarts. Zij worden kundig en met veel geduld geholpen door een ervaren team van servicemedewerkers. Amsterdamse huisartsen en praktijkondersteuners kunnen zich zo focussen op het leveren van de best mogelijke zorg.

Dit alles is mogelijk door een nieuwe samenwerking tussen de Amsterdamse Huisartsenalliantie (AHa) en Helpdesk Digitale Zorg. De AHa is het samenwerkingsverband van huisartsen in Amsterdam en omgeving en bestaat uit acht zorggroepen, de Huisartsenkring Amsterdam/Almere, Huisartsenposten Amsterdam en Elaa (ROS). In totaal vertegenwoordigen de zorggroepen ruim 90% van de huisartsen in de regio Amsterdam.

Dion Zoontjens, algemeen directeur bij de Amsterdamse Huisartsenalliantie, is blij met de samenwerking: “Digitale zorg is één van de mogelijkheden om goede en toegankelijke zorg te ontvangen als inwoner. Dan gaat het bijvoorbeeld om het maken van een online afspraak, een consult voeren via videobellen of het aanvragen van medicijnen met je smartphone. Dat zijn allemaal bestaande mogelijkheden. Maar niet iedereen voelt zich hier goed bij of vindt dit makkelijk om te doen. Die huisartspatiënten kunnen nu Helpdesk Digitale Zorg vragen om te helpen als het niet lukt.”

Merlijne Sonneveld, oprichter en bestuurder bij Helpdesk Digitale Zorg, is eveneens verheugd: “De samenwerking met de Amsterdamse Huisartsenalliantie betekent verdere uitbreiding van het aantal patiënten in Nederland voor wie ondersteuning bij het gebruik van digitale zorg beschikbaar is. Onze missie is om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken en deze samenwerking draagt hier rechtstreeks aan bij. We zijn blij om onze kennis en ervaring ook in te mogen zetten voor de inwoners van Amsterdam”.

“Er lopen meerdere gesprekken met verschillende Amsterdamse zorginstellingen en we kijken ernaar uit om de hele regio optimaal te ondersteunen bij het gebruik van digitale zorg. Hierbij trekken we samen op met de Sigra (het regionale samenwerkingsverband van organisaties in zorg en welzijn in de regio) en bijvoorbeeld ook zorgverzekeraar Zilveren Kruis”.

Bereikbaarheid

De servicemedewerkers van Helpdesk Digitale Zorg zijn voor de patiënten van de Amsterdamse huisartsen bereikbaar via mail, chat of telefoon op werkdagen tussen 08.00 en 18.00. Belt iemand buiten deze tijden, dan wordt deze persoon de volgende werkdag teruggebeld. Op helpdeskdigitalezorg.nl/amsterdamsehuisartsen vinden patiënten de belangrijkste informatie en contactgegevens op één plek. Zo is hier een overzicht te vinden van handleidingen van de meest gebruikte digitale toepassingen. En is er een overzicht van verschillende lokale organisaties die mensen in de omgeving verder op weg kunnen helpen.

Helpdesk Digitale Zorg ondersteunt inmiddels patiënten van verschillende zorginstellingen in het hele land, waaronder verschillende huisartsenorganisaties zoals bijvoorbeeld Huisartsen in de stad Utrecht, de RHOGO (Gooi- en Vechtstreek), Huisartsen in Zeeuws-Vlaanderen en anderen.